onsdag 11 juli 2012

Färs på thailändskt vis - Larb

Häromdagen fick jag en knippe matinspiration med mig hem från en arbetskamrat. Det ledde till att jag i helgen lagade jag någonting nytt, och riktigt gott! Maträtten kommer jag definitivt att laga fler gånger.

Rätten jag fick inspiration till att laga heter Larb och kommer från nordöstra Thailand. Om man läser om Larb på internet kan man läsa sig till att den vanligtvis görs på färs av fågel, fläsk eller fisk. Den smaksätts ofta med fiskolja, limesaft och färska örter. Smakerna i Larb är ganska söt-sur-starka, det bara älskar jag. Rostat eller vanligt ris serveras i eller vid sidan färsröran. Många väljer att kalla det för sallad, förmodligen för att den innehåller en del grönsaker och vanligtvis serveras i någon form av salladsblad.  

Det här behöver du, för ungefär 6 personer:
Till färsen:
  • ca 800 gram fläskfärs
  • 1 röd lök
  • 3 klyftor vitlök
  • 2 lime
  • 5 tsk fisksås
  • 1 röd chili
  • 1 kruka koriander
  • 1 näve färsk mynta
  • 1/2 gurka
  • Pak choi (eller annan grön bladgrönsak)
  • 1 tsk socker
  • salt
  • peppar

Övrigt:
  • Jasminris (för ungefär 3-4 personer, om du ska göra rostat ris)
  • Tomat
  • Isbergssallad
  • 1 lime

Gör så här:
Koka jasminriset. Stek färsen ordenligt i en varm panna till det blir tort, grynigt och får lite färg. Rör i hackad rödlök och riven vitlök i färsen. Rör ned vätskan av pressad lime, fisksås, hackad chili, koriander, mynta, socker, salt och peppar. Lägg det färdigkokta riset i en torr stekpanna och stek det till det fått en gyllenbrun färg. Det ska stekas längre än du tror, och det tar ganska lång tid (så se till att börja med detta ganska tidigt). När du bedömer att riset är färdigtrostat (och hårt) rör du i det med köttfärsröran. 
Dela gurkan på tvären och skrapa ur kärnhuset. Hacka gurkan och pak choi i bitar och rör i dessa två precis innan servering. Servera röran i ett blad av isberssallad och tomat och lime vid sidan av. Det går utmärkt att göra denna rätt och hoppa över momentet där du rostar riset. Ha då istället riset vid sidan av.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar