lördag 28 juli 2012

Den nya favoritsalladen

För några helger sedan, då min fina mor var på besök bjöd hon mig och sambo på en väldigt trevlig förrätt. Det var en sallad av romanblad, penslad med honung och balsamvinäger, toppad med chèvre, knaperstekt bacon och rostade pinjenötter. Den gjorde succé. I alla fall hos mina smaklökar. Förrätten hade mor i sin tur blivit bjuden på av moster K, då som en huvudrätt. Jag har nu provat att äta den på båda vis och tycker nästan att den passar bäst som huvudrätt. Detta med anledning av att den var så pass god att man vill äta sig mätt på den. Som ett tredje serveringsalternativ tycker jag att det skulle passa väl att ha som drinktilltugg också. Om det finns servetter, för den som ska slabba, med i serveringen är det enkelt att vika ihop ett blad och äta det med händerna. 

Det här behöver du för 3-4 personer förrätt eller 2 personer huvudrätt:

  • 1 romansalladshuvud
  • 1 paket bacon
  • 1 förpackning chèvre
  • pinjenötter
  • ca 2 msk balsamvinäger (gärna balsamicocreme)
  • ca 2 msk honung


Gör så här:
Rosta pinjenötterna i en varm stekpanna utan olja. Rör om de ofta så de inte bränns. Häll över dem i en skål efter några minuter då de fått lite färg. Klipp eller hacka baconet i småbiter och stek till de blir krispiga. Skölj salladen och låt torka. Blanda samman balsamvinäger och honung. Pensla salladsbladen med blandningen. Bryt bitar av chèvre och lägg på. Toppa med bacon och pinjenötter.






1 kommentar: