måndag 26 mars 2012

Weekend i Köpenhamn

I helgen var jag och K i köpenhamn och bodde på hotell. Vi tyckte att vi hade gjort oss väl förtjänta av det. Förutom att äta glass i solen och njuta av hotellfrukosten har vi också strosat omkring i en massa roliga butiker, suttit på mysiga fik och druckit billiga öl. Alltså hur härligt som helst!  

Tyvärr föll vi den ena kvällen för turistfällan och åt en väldigt dyr trerätters-meny på en av hamnkrogarna i Nyhamn. Det hade varit okej om den var dyr OCH god. Tyvärr var maten bara det förstnämnda. Både K och jag hade en föraning om att vissa av krogarna med den mysiga utsikten inte behöver bry sig om att servera speciellt bra mat för att turister kommer det alltid nya av. Det är så mycket turister där i alla fall att de ändå alltid har fullsatt om det är säsong. Så nu har vi lärt oss det, och ni också. Som plåster på såren kan jag stolt säga att jag lagar mycket bättre mat än den krogen vi var på. 

Ett annat ställe som däremot både är billigt (för att vara i Köpenhamn) och bra är restaurangen Rizraz. Den har en god vegetarisk buffé med goda röror och supergod falafel. Jag är vanligtvis inte speciellt förtjust i falafel, men de här är riktigt goda och krispiga. Det här är alltså ett bra ställe att äta lunch på.

Här kommer lite bilder!

Glass i det härliga solskenet

Nyhamn


Öl och shoppingkassar


Hotellfrukost


Världens godaste vita brownie vilken smakade som mazariner


Restaurangen Rizraz har bra mat!

K och lyxen att ligga i en hotellsäng med ett glas mousserande vin i den ena handen
och en ipad i den andra.

Min nya skyddshjälm och jag. Om den varit något billigare hade jag köpt den till nästa gång jag kommer göra chokladskålar till glass. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar