tisdag 13 mars 2012

Nya makroner

Nu var det dags för ett nytt försök att göra makroner! Resultatet blev bättre den här gången. Biskvierna blev väldigt krispiga och var konsistensmässigt helt perfekta. Utseendet av dem är fortfarande någonting att jobba på. Jag vill ha den där frasiga kanten längst ned! Förra gången provade jag på ett recept med kolafyllning. Den här gången gjorde jag makroner med apelsin- och nougatfyllning. Jag älskar kombinationen apelsin och choklad så det här var ett säkert kort. Istället för att ha min mor att göra madelmjöl hemma hos sig, och sedan skicka ned det till mig, fann jag att man kan köpa mandelmjöl på bland annat Ica och Lidl. 


Det här behöver du för ungefär 15 makroner:
Till biskvierna:
  • 2 dl mandelmjöl
  • 2 1/2 dl florsocker
  • 3 äggvitor
  • 2 msk strösocker
  • orange karamellfärg


Till fyllningen:
  • ca 1/2 burk nutella
  • apelsinskal
  • apelsinkoncentrat 

Så här gör du:
Vispa äggvitorna och strösocker hårt. Rör försiktigt i karamellfärgen i marängen (jag hade i 8-9 droppar). Börja med lite och öka tills du uppnåt önskad nyans. Blanda florsocker och mandelmjöl väl. Tillsätt blandningen i den orangea äggvitan och rör försiktigt till en jämn smet. Fyll en spritspåse med blandningen och spritsa cirklar på en plåt med bakplåtspapper. Använd två plåtar så du inte spritsar smeten för tätt. 
Låt stå i rumstemperatur i ca en timme, så att ytan på biskvierna stelnar något. Sätt ugnen på 125 grader. Vid uppnådd temperatur, ställ plåten längst ned i ugnen i 25 minuter. Gör samma sak med den andra plåten efter den första är färdiggräddad. Under tiden biskvierna svalnar kan du göra fyllningen. Blanda samman nutella med rivet skal av apelsin i en skål. Tillsätt apelsinkoncentrat till du uppnått önskad smak. Bre på fyllning på en biskvihalva och sätt på en biskvi som lock. Gör så med alla biskvier. 

Kökstrappan är mitt nya ställe att sitta på. Här satt jag i solen med en bra bok och en kopp te under tiden som biskvierna gräddades i ugnen.


4 kommentarer:

  1. Vill du ha kanter på Macronerna, kan du testa att göra sånna här "riktiga" macrons ;) http://www.hellosugar.se/2009/11/recept-och-instruktioner-for-macarons/
    tar kanske en jävla tid, men gissar på att det blir sjukt gott! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset! Ja jäklar vad det lär ta tid. De tar ju tid att göra på det "vanliga" viset också. Men det kanske kan vara värt att prova! Kram Lina

      Radera
  2. Osäker på proportionerna du använder - jag kör 110 g mandel, 200 g florsocker 3 äggvitor, 2-3 msk socker. Och testa utan karamellfärg, det kan sabba konsistensen rejält. Använd vanligt bakplåtspapper, ej teflon, så ökar chansen för fina fötter :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla för tipsen! Eftersom min gamla köksvåg gick sänder för ett par år sedan, och jag inte köpt någon ny, har jag gjort recept som inte varit efter vikten. Det känns lite som rysk roulette att göra utan viktmåtten, eftersom det är så viktigt att det blir rätt vikt vid just makroner. Men jag ska ta och införskaffa mig en våg snart! Och då ska jag se till att prova på ditt recept. Tack för hjälpen!
      Kram Lina

      Radera