torsdag 22 mars 2012

Kycklingsmörgås de luxe

När jag och K inte orkar anstränga oss jättemycket i köket eller inte har lust att laga någonting som ger matlådor (för hela kylen redan är proppfull med sådana) händer det att vi gör en lite lyxigare smörgås. Jag har gjort inlägg om liknande smörgåsar förut. Men eftersom de är så goda tänker jag att det inte kan skada med ytterligare ett recept med en smakkonstellation på bröd. Ikväll fick det bli en kycklingsmörgås (jag kanske skulle säga baguette med tanke på brödet) med dessa ingredienser:

  • surdegsbaguette
  • örtmarinerad kycklingfilé
  • röd pestosås  
  • fetaost
  • tomat
  • gurka
  • rödlök
  • sallad 
  • ärtskott

För två personer räcker det med en kycklingfilé som delas i fyra bitar. Marinaden till denna bestod av rapsolja, riven vitlök, djupfrysta provencalska örter, honung, soya, citronsaft, salt och peppar. Den röda pestosåsen gjordes enkelt med en burk gräddfil och några matskedar röd pesto med soltorkade tomater. Fetaosten stekte jag lite hastigt i olja och brödet rostade jag en kort stund i ugnen innan servering. 

Tada, superenkelt och jättegott!

För recept på en annan lyxsmörgås klickar du här.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar