måndag 5 mars 2012

Hur makroner inte ska se ut

I fredags fick jag ett paket på posten. Det var inte vilket paket som helst utan ett paket med en påse vitt pulver i... Jag undrar om posten hade en knarkhund som var och luktade på paketet innan det kunde skickas vidare till mig. Så varför fick jag ett paket med vitt pulver på posten? Jag har ingen mixer i mitt hushåll och jag behövde mixa mandel väldigt smått. Har man då en otroligt gullig mor, med en mixer och en påse mandel hemma är problemet löst.

                            

Anledningen till att jag behövde finmald mandel var att jag skulle baka smörkolamakroner. Efter en helg med mycket jobb har jag sett fram emot denna måndag då jag skulle bakat de finaste makronerna i stan. Goda blev de, men utseendemässigt... Nja, då är de finare i butik. Mor gjorde exakt samma recept för en tid sedan och de blev till och med finare en de man köper på kondis. Jag skyller mitt missöde på min ugn som är från stenåldern. Biskvierna smälte inte ut det minsta, ytan sprack och insidan blev på tok för mjuk. Utöver detta kunde jag dessutom haft lite mer kakao i smeten, för en finare färg, precis som min mor gjorde med sina. Inte nog med det kunde jag kokat kolan fem minuter längre än vad receptet sa, så att den inte blev så rinnig. OCH haft de i några minuter extra. Med alla dessa förbättringar kommer de nästa gång bli perfekta, hoppas jag!

            
                                          Mammas superfina och mina mindre fina makroner

Marängen på vispkrokarna ser precis ut som biskvierna som jag spritsade ut på plåten

En spritspåse i ett glas som väntar på att spritsas

Min arme av biskvibottnar

ALLA utom två biskvier sprack! 

Tur för dig lilla makron att du blev god

För den som vågar, med mina ändringar:

Receptet kommer ursprungligen från tidningen Hembakat.
Det här behöver du för ungefär 20 stycken makroner:
Till biskvierna:
  • 120 gram florsocker
  • 80 gram skållad och finmald mandel
  • 5 gram kakao
  • 2 äggvitor
  • 1 knisudd salt
  • 60 gram strösocker


Till smörkolan:
  • 50 gram strösocker
  • 20 gram smör
  • 1 dl vispgrädde


Så här gör du:
Skålla madel och ta bort skalen. Mixa mandeln. Häll sedan i florsocker och mixa till ett fint mjöl (eller ringer du din mamma och ber henne att göra detta åt dig). Sikta blandningen med en sil eller liknande, för att få bort de större mandelbitarna. Vispa äggvitorna tillsammans med saltet till ett hårt skum. Tillsätt sockret och fortsätt vispa till ett hårt skum. Blanda kakaon med mandelmjölet och blanda försiktigt ihop detta med det vita skummet. Häll smeten i en sprits och spritsa ut på bakplåtspapper. Biskvierna ska vara stora som femkronor. Spritsa inte ut dem för nära för de rinner ut något. Låt kakorna vila i rumstemperatur 1 timme innan gräddning. Detta för att ytan ska torka något och bli finare vid gräddning. Grädda i mitten av ugnen i 13 minuter, 150 grader. Under tiden smälter du socker i en gryta, på medelhög värme. Rör inte om innan sockret smält. Tillsätt smöret efterhand och till sist grädden. Låt koka i minst 10 minuter. Låt svalna. Bre eller spritsa kräm på en biskvi och sätt fast en annan som lock. Gör på samma sätt med de andra makronerna också. 

Lycka till!

8 kommentarer:

  1. men gud de ser ju jätte jätte goda ut, jag vill absolut smaka och kräver att du skickar upp dem till mig! / Johanna Berg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, tack bästa Johanna! :) Om inte min kära sambo hade mumsat i sig alla hade jag gladeligen skickat upp en till dig! :) Kram!

      Radera
  2. Kan bara hålla med Johanna, de ser JÄTTEGODA ut!! Föredrar faktiskt dina som inte är perfekt platta. Det gör dem bara personliga.
    Gillar att du har delat med dig av en också ;)
    DUKTIG DU, LINA!!!
    Största kramen!!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack moster S! De var jättegoda men inte jättefina :) Budda han tjatade sig till en! Hoppas allt går bra för dig. Vi ses snart! :) Kramar i massor

      Radera
  3. Jag måste erkänna att jag nästan kände mig som en langare av
    nåt slag, när jag packade in mandeln.
    Tycker dina ser godare ut!
    kram mamma

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, jag förstår det :) Det kanske är det nya extraknäcket? Att langa på posten? :) Tusen tack igen för att du hjälpte mig med det. Kramar och pussar

      Radera
  4. Vilken snäll mor! Men jag tycker de är jättefina och så ser de supersmaskiga ut! Kram Ida

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon är världens bästa! :) Tack fina Ida! Hoppas allt är bra med er! Kram

      Radera