lördag 10 mars 2012

Citron- och kokosparfait med ananasblommor

Vad hände med kokosen jag hamrade och spikade med skruvmejsel i går kväll? Kokosen revs ner till en citron- och kokosparfait som fick stå i frysen över natten. Receptet är från Per Morberg och kan hittas här, men även längst ned i detta inlägg, då med mina små ändringar. 

Jag måste säga att Morberg inte har den mista koll på hur mycket en person äter. Jag halverade receptet och det blev så mycket att det skulle räcka till säkert 6-8 personer, alltså inte till 2 personer. I teorin skulle alltså hans recept, för fyra personer, räcka till 12-16 personer. Lite väl mycket kan man tycka. Men har man sett hans matlagningsprogram förstår man att alla hans recept är lite överdimensionerade. Det känns som att det är lite utav hans grej.

I parfain fick jag ha i mer citron och mer kokos än vad receptet sa, detta för att det över huvud taget skulle smaka något. Dessutom hade jag i lite vaniljsocker också. Om jag gör den här parfain igen, vilket jag säkert kommer göra, ska jag ha i vaniljstång också för att få lite sting i den.


Det här behöver du för 6-8 personer (med mina mått mätt):
  • 5 st äggulor
  • 1 1/2 dl strösocker
  • 1 tsk vaniljsocker
  • saften från 1 citron
  • 1 1/2 kokosnöt
  • 5 dl vispgrädde 

Så här gör du:
Vispa ihop gulorna med strö- och vaniljsockret till ett vitt fast skum. Klyv kokosnöten, gröp ur kokosen och riv den. Vispa upp grädden och vänd ner den i ägg/kokossmeten. Klä en form med plastfolie och fyll den med smeten och sätt i frysen. Tag fram och ställ i rumstemperatur i minuter innan servering.

Det bästa med denna efterrätt var faktiskt mina krispiga ananasblommor. De missade Per till sin parfait. Riktigt knäckiga och söta blev dom. Dessa gjorde jag genom att hyvla en färsk ananas tunt med mandolin, pensla skivorna med sockerlag (koka samman 1 msk vatten, 1 msk socker) och sedan torkades dessa i ugnen, 100 grader ungefär 1-1 1/2 timme. När de var halvhårda togs de ut och klämdes ihop till små blommor. En gammal äggkartong är perfekt att låta dem stela till på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar