måndag 13 februari 2012

Hemgjord glass i chokladskålar

Under helgen som var försökte jag, för andra gången, mig på konsten att göra hemgjord glass. Min mor har ett fantastiskt recept på parfait som innehåller krossade mandelbiskvier. Själva idén med de krossade mandelbiskvierna tog jag alltså med mig till glassmakeriet. Eftersom jag fått en glassmaskin i julklapp gav jag mig på detta. Resultatet på konsistensen måste jag säga blev skrämmande likt en parfait. Så pass likt att jag faktiskt finner det onödigt att jobba glassen i maskinen, som jag ändå sen måste frysa för att det ska bli rätt konsistens. För att spara disken, som blir av glassmaskinen, kan man ju egentligen bara göra som en gammal hederlig parfait. En parfait gör man genom att man vispar ägg vita, äggula och grädde för sig som man sedan blandar samman. Så mycket enklare än att kånka fram glassmaskinen. Jag har dock läst att "riktig" glass ska kokas upp innan man lägger den (sval) i glassmaskinen. Jag får väl prova på det också innan jag helt slopar glassmaskinen.

Hur som helst blev i alla fall glassen jättegod, efter lite om och men. Bara för att lyxa till det provade jag på att göra chokladskålar, att servera glassen i. Det gör man genom att doppa uppblåsta ballonger i smält choklad. Det hela gick bra, bortsett från att en ballong, doppad i choklad, exploderade i mitt ansikte. Fråga mig inte varför jag skulle ha den där. Hela jag, min nya tröja, bordet, väggen, lampan, fönstret och gardinerna (förlåt moster) fick en dusch av choklad. Det verkade som att ballongerna blev lite känsliga av chokladen för det var fler än en som exploderade. Jag gissar att det kan haft att göra med att det var små vattenballonger vi använde oss av (som dessutom var ganska fullblåsta) och inte vanliga halvuppblåsta som säkert hade fungerat bättre till ändamålet. 

För fyra chokladskålar, och två halvdoppade som exploderade, gick det åt 200 gram choklad. Chokladen smälte jag på svag värme i mickron. Sen doppade jag ballongerna i chokladen som jag sedan satte på ett bakplåtspapper för att svalna. Kul och festligt. Men akta dig för explosionsrisken. 


Jag provade i samma vända på att göra dulce de leche som är en kolasås. Så länge du har tid och ork är det här världens enklaste kolasås:
  1. Du köper en burk (ej bucklig) kondenserad mjölk i valfri matbutik.
  2. Du går hem och tar bort etiketten.
  3. Du lägger den i en gryta med vatten som är upp över kanten på burken. Burken ska alltså inte öppnas.
  4. Du låter den koka under lock i tre timmar. Burken måste hela tiden vara helt i vatten.
  5. Du får ut en riktigt fin och smakrik kolasås.

Det kändes nästan som magi! Dessutom var det supergott. Om kolan blir för tjock går det bra att blanda ut den med lite mjölk för en lösare konsistens. Jag blandade ner en del av kolan i min glass innan jag frös den så det blev en swirl igenom hela glassen. Det var nästan pricken över i:et. 

Det här behöver du till glassen med krossade mandelbiskvier, 2 personer:
  • 4 dl vispgrädde
  • 4 äggulor
  • 1/2 dl socker
  • 1 vaniljstång
  • 1 näve mandelbiskvier
  • 1 burk dulce de leche
Så här gör du:
Vispa grädden för sig. Vispa äggulor och socker med skrapet från en vaniljstång (dela vaniljstången på längden och skrapa ur de små prickarna). Blanda samman grädden och de uppvispade äggulorna. Hacka sönder mandelbiskvierna i en mortel eller lägg dem i några fryspåsar och banka med en brödkavel eller annat hårt. Blanda i krosset i glass-smeten och rör om. Om du har en glassmaskin och har för avsikt att göra glassen där i borde krosset blandas i efter glassen är gjord. Om du inte har en glassmaskin går det lika bra att ställa in glass-smeten i en form i frysen, då med krosset iblandat. Blanda ner några skedar kolasås i glassen, men rör inte om för mycket. Kolan ska vara synlig. Låt frysa minst fyra timmar. Servera med några hela mandelbiskvier på toppen. 

1 kommentar:

  1. Men HERREGUD vad gott det ser ut!! Du är verkligen för duktig. När du inte stänker ner halva lägenheten då (hehe) Jag förlåter dig för gardinerna ;)
    Kommer absolut att prova detta någon dag.
    Puss!

    SvaraRadera