tisdag 14 februari 2012

Födelsedag och tårta

Tack alla fina människor för de härliga gratulationer jag fått idag! För er som inte vet är det nämligen så att det är min födelsedag idag. Som traditionen säger, enligt min familj i alla fall, ska man ju uppvaktas på sängen med sång, frukost och paket. Riktigt så blev det inte idag. Precis när K skulle in och och sjunga för mig kom det två gubbar som skulle rensa våra avlopp, KLOCKAN ÅTTA! Efter lätt kaos i hela lägenheten, med slangar kors och tvärs och illaluktande avlopp, fick jag min frukost på sängen! Även om jag hade uppskattat det hela i omvänd ordning. 

Födelsedagstårtan fick, precis som de senaste åren, vara en chokladtryffeltårta. Den är verkligen supergod och jag lovar att om du är en chokladgalning som jag, med en kärlek till kladdig kladdkaka, ska du verkligen prova på att göra denna. Det blir inte så mycket disk av den, den är enkel att göra och den håller sig hur länge som helst i kylen. Till skillnad från annan tårta. 


Det här behöver du för ungefär åtta personer:
Till chokladkakan:


  • 150 gram smör
  • 3 dl strösocker
  • 1 dl kakao
  • 2 tsk vaniljsocker
  • 2 ägg
  • 2 dl vetemjöl
  • 1 nypa flingsalt (kan uteslutas)


Till tryffeln:
  • 1 1/2 dl vispgrädde
  • 2 msk smör
  • 200 gram mörk choklad


Övrigt:
  • pinjenötter
  • smör och ströbröd till bakform


Så här gör du:
Sätt ugnen på 200 175 grader. Smält smöret i en kastrull. Ta av den från plattan. Rör i socker, kakao och vaniljsocker och lite flingsalt (inget måste att ha i). Rör i ett ägg i taget, och till sist mjölet. Smöra och bröa en rund bakform. Bred ut smeten där i. Grädda i nedre delen av ugnen i 20 minuter. Kakan ska vara lite lös i mitten. Koka under tiden upp grädde och smör i en kastrull. Ta av den från plattan när det börjat koka. Hacka chokladen, rör ner och låt smälta. Låt tryfflen stå och halvstelna i ungefär en timme. Bred den sen över kakan. Rosta pinjenötter i en het stekpanna och lägg sedan över kakan i önskat mönster. Låt stå kallt i minst en timme innan servering. Servera med grädde eller glass.

Det går även utmärkt att byta ut vetemjölet mot glutenfritt mjöl, det är till och med nästan så att den blir godare då. 

Ha nu en bra alla hjärtans dag. Det ska i alla fall jag ha! 

1 kommentar:

  1. Åååhh så fiiin!!! Och levande... typ ;)
    GRATTIS än en gång, hjärtats Lina! <3

    SvaraRadera