fredag 3 februari 2012

En vintrig Pavlova

När min kära mor fyllde år bakade hon ett sånt här mästerverk! Det är egentligen bara en stor botten av maräng som är hård på utsidan och gärna lite mjuk på insidan, god vispad grädde och en massa frukt och bär. Den ska vara superenkel att göra, men också supergod! Det förstnämnda vet jag ingenting om och det sistnämnda är jag övertygad om (eftersom jag ätit den tio gånger). Mor har gjort små fina snurror av choklad och stuckit i tårtan också. Jag tror att hon bara smälter chokladen och ringlar den på ett bakplåtspapper. På sommaren kan man dekorera tårtan med färska jordgubbar, hallon, blåbär och vindruvor. Såhär i vintertid får den prydas med mango, banan, passionsfrukt, blåbär och granatäpple. Inte så tokigt det heller.

Det här behöver du för 10 bitar:
Till tårtan:
  • 6 äggvitor
  • 2 tsk vitvinsvinäger
  • 4 dl strösocker
  • 1 tsk maizena majsstärkelse
  • 1 tsk vaniljsocker

Till garneringen:
  • 4 dl vispgrädde
  • mango
  • färska blåbär
  • 2 passionsfrukter
  • 2 bananer
  • 1 granatäpple

Gör så här:
Sätt ugnen på 250 grader. Rita upp en cirkel på 24 centimeter i diameter på ett bakplåtspapper. Vispa äggvitorna till ett fast skum. Droppa ner vinägern under vispning. Blanda socker med majsstärkelse och vaniljsocker och tillsätt lite i taget under vispning. Fortsätt vispa till en fast och bank maräng. Klicka ut marängen på bakplåtspappret till en rund botten. Sätt in plåten på andra falsen nedifrån och sänk samtidigt ugnsvärmen till 100 grader. Grädda ca 1 timme och 20 minuter. Låt marängen svalna på galler. Dra av pappret försiktigt så den inte går sönder (om den har svårt att lossna kan man ställa in marängen i frysen en stund så lossnar pappret enklare). Vispa grädde (jag brukar smaksätta grädden med lite vaniljsocker och florsocker). Bre på marängbottnen och garnera med frukt. Ät den omgående!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar