torsdag 19 januari 2012

Recept för idétorka #7 Het ingefärskyckling

Om du en dag skulle känna för att tillaga en riktigt ful rätt som smakar riktigt gott, ska du prova på att göra en rätt som kallas för het ingefärskycklingDen passar perfekt när du är förkyld och behöver en dos av vitlök, ingefära, lime och hetta av chili. Bilden som är med här har jag i desperation försökt att "hotta till" genom att forma mitt matvete till någon form av cirkel och lagt dit en lite trevligare sallad med fetaost och purjolök, ALLT för att ta bort fokus från den färglösa biten med kyckling som ligger på min tallrik... Äh, så illa är det nog inte. 

Rätten är i alla fall enkel att tillaga och du kan förbereda den redan dagen innan så det bara är att stoppa den i ugnen när du känner för det. Om kycklingen får ligga i såsen en dag eller ett par timmar innan tillagning kommer den dra åt sig mycket mer smaker och bli jättemör.


Det här behöver du:
  • 800 gram kycklingfilé
  • 2 gula lökar
  • 3 msk ingefära
  • 3 vitlöksklyftor
  • 1/3 röd chilifrukt (eller mindre beroende hur stark den är)
  • 4 dl matlagningsgrädde
  • 2 dl mjölk
  • 1/2 dl vatten
  • 1 hönsbuljongtärning
  • sweetchilisås
  • chilisås
  • rivet limeskal
  • saften av en lime
  • maizena
  • parmesanost


Så här gör du:
Sätt ugnen på 225 grader. Hacka och stek löken i en stekpanna. Riv i ingefära och vitlök. Hacka och ha i chilifrukt. Tillsätt grädde, mjölk, vatten, rivet skal av lime, limesaft, hönsbuljongtärning, salt och peppar. Smaka av med sweetchilisås och chilisås (jag brukar ha ganska mycket sweetchilisås). Låt detta koka upp i stekpannan. Red såsen med maizena. Dela kycklingfiléerna i bitar om tre. Lägg i ugnsfast form. Salta och peppra. Häll över såsen och låt stå i ugnen ungefär 45 minuter. Om du har en stektermometer är kycklingen klar vid 65 grader. 
Servera med matvete eller ris, och en god sallad.


Enligt mitt gamla recept ska det vara parmesanost på. Om du vill gratinera kycklingen med parmesanost, strör du på osten de sista 15 minuterna av tillagningen. Jag själv har inte på ost (tro det eller ej), för jag tycker inte att den bidrar så mycket i smak eftersom att såsen i sig är väldigt smakrik. Men det kanske inte du tycker!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar