tisdag 10 januari 2012

Nicoise - potatissallad med tonfisk

En av mina absoluta favoritsallader är "Nicoise". Den innehåller bland annat potatissallad, tonfisk och ägg. Denna sallad skulle jag kunna äta en gång i veckan tror jag. Potatissalladen här gör sig också superbra på en grillpicknick. Då brukar jag även ha samma dressing som jag har till detta recept.

En gång hade jag med mig en nicoise-sallad på tåget. Tonfisk luktar ju inte så jättegott alltid, inte ägg heller för den delen, så det kändes som att hela vagnen grimaserade och gav mig onda ögat när jag glatt öppnade min matlåda som jag sedan skulle mumsa på! Det här är en snabbfixad lunch om du har potatis över sen dagen före.


Det här behöver du för fyra personer:
Till potatissalladen:
- små potatisar
- 1 rödlök
- 1 knippe rädisor
- 1 1/2 msk olja
- 2 msk äppelcidervinäger (eller mer)
- 1/2 msk dijonsenap
- 2 vitlöksklyftor
- gräslök
- salt (helst flingsalt)
- peppar

Till dressingen:
- 3 dl gräddfil
- 2 påsar
 dressingmix med vitlökssmak 

Övrigt:
- 2 burkar tonfisk
- 4 kokta ägg
- oliver
- gurka
- körsbärstomater
- blandad grönsallad

Såhär gör du:
Skala och koka potatisarna. Låt svalna. Hacka i mindre bitar och lägg en skål. Blanda en vinägrett av olja, äppelcidervinäger, dijonsenap, riven vitlök, gräslök, salt och peppar. Blanda försiktigt samman med potatisen. Låt stå och dra till sig ungefär 20 minuter i kylen. Rör ihop gräddfil och dressingmixen och låt stå i kylen till servering. Hacka rädisor och lägg i kallt vatten. Koka och skala äggen. Dela de på mitten. Hacka rödlök, tomat och gurka. Häll av vattnet från oliverna och skölj salladen. Blanda samman rödlök och rädisor med potatissalladen. Sen är det bara att lägga på samtliga tillbehör på tallriken! Servera gärna med en bit gott bröd till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar