torsdag 5 januari 2012

Le baguette

Dagens bakade surdegsbaguetter får fylla ett inlägg en kväll som denna! Även detta recept är från Leila Lindholm. Nej, jag är inte besatt av henne. Och nej, jag har inte lyckats med min andra vetesurdegsgrund heller. Jag insåg att också den var död... SÅ TRÅKIGT! Jag skyller detta missöde på E som sa "Är det inte svårt att göra surdegsgrund?", när jag gjorde min första sats. "Åhnä!" sa jag. Det fick jag då tråkigt nog äta upp. K säger att jag inte ska ge upp.


Jag har läst att det är lättare att få igång jäsningprocessen med ekologiskt vetemjöl eftersom det innehåller mer mineraler och annat som underlättar jäsningen. Ett gammalt vetemjöl kan också göra att det är svårare för jäsningen att komma igång. Så det finns många felkällor. Jag har gjort surdegsgrund förr så jag vet hur man gör... Tror jag? Tur var det i alla fall att jag har min trogne surdeg Råger som ligger i frysen. En del av honom använde jag idag till mina baguetter. Nog tjatat om surdegar! Här kommer receptet.




Det här behöver du för fyra baguetter:
Deg 1:
- 5 g (1/10 pkt) färsk jäst
- 3 dl kallt vatten
- 5 dl vetemjöl special


Deg 2:
- 15 g färsk jäst 1/4 paket
- 3 dl kallt vatten
- 1 sats deg 1 (se recept ovan)
- 1 dl surdeg av råg
- 1 dl solrosfrön
- 1 dl rågkross
- 1 dl grahamsmjöl
- 1 msk salt
- 1 msk strösocker
- 6.5 dl vetemjöl special

- Solrosfrön, pumpakärnor och blå vallmofrön

Såhär gör du:

Deg 1: Smula jästen i en bunke och lös upp den med vatten. Tillsätt vetemjöl special och rör till en lös deg. Täck bunken med plastfilm och jäs degen i minst 4 timmar i rumstemperatur eller i kyl över natten. 
Deg 2: Smula jästen i en bunke, tillsätt vattnet och rör om. Tillsätt surdegen, salt, strösocker, surdeg, solrosfrön, rågkross, grahamsmjöl och sist vetemjöl special tills degen går ihop. Knåda degen i degblandare på låg hastighet i cirka 15 minuter. Jäs den i bunken under bakduk, i cirka 1,5 timme. Lägg ut degen på ett bakbord rikligt med grahamsmjöl. Degen kommer vara lös. Dela degen i fyra och tryck försiktigt ut varje bit med fingrarna till en rektangel. Vik in långsidan på varje rektangel, rulla ihop och spetsa till ändarna. Lägg sedan baguetterna med skarven nedåt på en baguetteplåt (eller vanlig plåt som är oljad) och låt dem jäsa i cirka 1 timme till dubbel storlek. Sätt ugnen på 240 grader. Pensla baguetterna med vatten och strö över flingsalt och önskade frön. Gör några snitt med en vass kniv diagonalt över varje baguette och ställ in plåten i ugnen och grädda dem i cirka 30 minuter. Sänk temperaturen till 200 grader efter 5 minuter. Efter ytterligare 10 minuter, öppna ugnsluckan och stänk/spraya lite vatten över baguetterna för att få en fin krispig skorpa. Låt dem svalna på galler utan bakduk.





















Baguetterna fick verkligen trängas på min plåt. Såhär i efterhand kanske jag borde tagit två plåtar. Men då skulle ju baguetterna inte fått det lika mysigt.   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar