fredag 27 januari 2012

Fredag och medelhavssallad

En klasskamrat till mig bjöd för en tid sedan på en supergod medelhavssallad med grillad paprika, zucchini, kronärtskockor, parmesanost och massa annat mumsigt. Denna rätt har jag återskapat ikväll. Samtidigt passade jag även på att baka en tortano med chevrè, valnötter och honung. Den passade perfekt till salladen, även om det var ost i den också. Men man kan aldrig få för mycket ost! För recept på tortano klickar du här.


Det här behöver du för B´s medelhavssallad, 4-5 personer:

  • 125 gram blandsallad
  • 1 burk inlagda kronärtskockor
  • 3/4 bruk grillade soltorkade tomater
  • 1 burk kalamataoliver
  • 1 röd och 1 gul paprika
  • 1 zucchini
  • parmesanost 

Så här gör du:
Dela paprikorna i bitar om tre och lägg på en ugnsform. Skär zucchinin i centimetertjocka skivor, salta dessa och lägg också dem på plåten. Ställ in i ugnen på 200 grader i ungefär 25 minuter eller till paprikaskalen börjar bli svarta. När paprikan svalnat plockar du bort skalet och hackar köttet i mindre bitar. Dela zucchiniskivorna i halvor. Skölj salladen och lägg på ett stort fat. Lägg över paprika, zucchini, oliver, kronärtskockor, och parmesanost (som du hyvlat med en potatisskalare).


Om du känner för det kan du göra en vinegrett till. Jag glömde göra en idag. Om jag hade gjort en så skulle jag vispat ihop lite olja, honung, havssalt och och balsamvinäger och hällt den över salladen.

Glöm inte att servera med ett gott bröd till!

2 kommentarer:

  1. men oh så trevligt den måste jag göra!
    Jag läser väldigt många matbloggar och är ny på din men du toppar min lista direkt, shit vad grym och trevlig du är!
    Tack för att jag får kika in och att du delar med dig!
    /Linnéa
    ps, vad är "femmor"? Stora som femkronor eller 1/5del?

    SvaraRadera
  2. Hej!

    Du anar inte vad det värmer, tack! Det är kommentarer som dessa som gör det ännu roligare att blogga :) Tacktack! Jag är mästare på att krångla till det när jag skriver in mina recept :) Egentligen menar jag bara att du ska skiva zucchin (i 1 cm tjocka skivor, kan jag tillägga). Jag ska ändra det i receptet, tack för uppmärksammandet!

    Hälsningar Lina

    SvaraRadera