fredag 2 december 2011

Ost och vin är lika med mys

I går kväll njöt jag och K av gott vin och smakrika ostar! Vi är så möra båda två efter veckan som varit att vi inte lyfte ett finger till under hela kvällen. Soffan var vår!


Efter lite hastig julklappsshopping blev det en vända förbi Bengtssons Ost där vi köpte mina favoritkex med kumminsmak och en fransk brie som var superkrämig. När vi var på ost- och vinprovning, för en tid sedan, fick vi prova en Schweizisk hårdost som hette Gruyere Reserve. Idag köpte vi en annan sorts Gruyere (som jag tyvärr inte minns ihåg hela namnet på). Det som skiljer ostarna åt är att korna som bidragit till mjölken som är i osten, har gått och betat på olika höjder över havet. Det är faktiskt jättestor smakskillnad på dem! Trevligt att man som amatör-ostkännare kan känna skillnaden. 






Ha en fortsatt trevlig helg!

2 kommentarer:

  1. Gruyere-ostar är ju bara så gott! Jag får kosta på mej en ordentlig ostprovning nån gång!

    Kul förresten att du kommenterade hos mej. Efter att ha läst en del på din blogg förstår jag det som att vi nästan bodde grannar förut...

    Ha det bra!

    SvaraRadera
  2. Jaa, visst är de! Skulle kunna äta sånna varje dag.

    Åh, vad roligt! Vad jag har förstått det som så finns det matblogggare i nästan varje trapphus i hela Lund :) Det känns verkligen som en bloggtät stad. I nästa vecka ska jag prova på en spännande soppa jag hittat i din blogg!

    Ha det bra!

    SvaraRadera