tisdag 20 december 2011

Hemmaboda och lasagne

Idag var det dags för hemresa till de småländska skogarna! Jag var då inte den enda som valde att åka 12.25 tåget, nej... Det var mycket folk och ännu fler väskor. Min stora väska och min fina blåa plastpåse fick då inte plats någon annanstans än på sätet bredvid mig. Eftersom jag åkte vid lunchtid var det ett ypperligt tillfälle för mig att köpa med mig en laxbagel från Widerbergs. De har verkligen fantastiska smörgåsar och bagels. 



Väl hemma har jag lagat lasagne åt min kära far och mig. Han tyckte den var en höjdare. Sa dock att han borde hejdat sig efter första portionen. Det borde jag också gjort. Vi var i alla fall snälla och lämnade lite mat åt mor.


Om du är sugen på att göra min lasagne så får du läsa vidare nu. Jag brukar göra samma grund till lasagne som jag brukar göra när jag gör köttfärsås till vanlig pasta. För att få receptet på min köttfärssås klickar du här. Eftersom det finns grädde i köttfärssåsen försöker jag undvika grädde i min bechamelsås. För att inte göra det hela för fett.

För att göra bechamelsås behöver du:
- 1 liter 3% mjölk
- Maizenamjöl eller vetemjöl
- Salt
- Vitpeppar
- 1 msk smör
- 1 dl riven ost

Såhär gör du:
Koka upp mjölken och smör i en kastrull. Blanda ungefär 1 1/2 dl mjölk med ungefär 4-5 skedar mjöl i ett glas eller liknande. Häll ner hälften i kastrullen och rör om. Häll i mer om du inte tycker såsen är tillräckligt tjock (jag brukar alltid höfta hur mycket av detta jag har i så har svårt att ge ett exakt mått). Låt koka några minuter så att mjölsmaken och konsistensen försvinner. Salta och peppra. Ha i ost och låt smälta. 

Varva köttfärsås, lagsagneplattor och bechamelsås. Avsluta med ett tjockt lager sås och toppa med ost. Allra godast är det med mozzarellaost. Idag gjorde jag en hemgjord kryddig tomatsås som jag också varvade med. För det receptet klickar du här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar