tisdag 1 november 2011

Ost- och vinkväll

Ikväll har jag och K varit på ost- och vinprovning på Bengtssons ost i stan (http://www.bengtssonsost.se/html/butiken.html). Vi tycker båda om ost och vin men måste erkänna att vi inte är de bästa vinkännarna, eller ostkännarna för den delen. Det var kul att få prova olika sorters viner med olika sorters ost för att känna smakerna som framträdde. Och framför allt försöka identifiera VILKA smaker man skulle känna. Jag kan säga att jag kände varken gummi- eller lakritssmak på det röda vinet vi fick, däremot kände jag en smak av vanilj vilket det skulle ha en ton av. Det kanske finns lite hopp för mig men jag ska nog inte hoppa av logopedutbildningen för att bli sommelier. Vinerna var i alla fall jättegoda och visade sig inte vara så himla dyra heller.



Här är vinerna från vänster:
- Sauvignon de Bordeaux (nr 4184) Franskt vitt vin med inslag av krusbär, nässlor, svartvinbärsblad och citron.

- Campolieti Ripasso (nr 6792) Italienskt rött vin med inslag av körsbär, torkade tranbär, lakrits, vanilj och gummi.

- Chateau Mentoa (nr 4087) Franskt vitt sött vin med inslag av torkade aprikoser, pomerans och honung.

Min favorit var det vita vinet, Savignon de Bordeaux, medan K's favorit var det röda Campolieti Ripasso. Men även det lite sötare vita vinet var väldigt gott! När det vankas ost- och vinkväll kommer vi med säkerhet köpa hem alla tre vinsorterna.

Ostarna var helt fantastiska ihop med vinet. Den osten som vann mitt hjärta (allra mest) var den osten som är klockan elva och tolv, Brilliant Savarin, som är en fransk färskost. Ihop med det vita vinet var det kanske den godaste osten jag ätit. På andra plats, inte långt från första, kom hårdosten Gruyere Reserve, som är från Schweiz. Den var jättegod tillsammans med det röda vinet. Osten befinner sig här klockan fyra på min tallrik. Smaken och konsistensen påminner om en väldigt god och smakrik parmesan. Det kan ju inte annat än vara succé! En annan ost som också var väldigt god var osten Chistera (klockan tio), som är en får- och getost från Frankrike. Den tyckte jag passade bra med alla vinerna. Men enligt sommelieren som berättade om vinerna skulle den passa bäst med det söta vita vinet så jag får väl ge med mig.

SÅ: är det någon som är sugen på att komma på ost- och vinkväll i vår nya lägenhet om några veckor möjligtvis?

3 kommentarer:

  1. Jag är! Kommer vara i Lund 3 helger framöver YEY! Puss från Marlin

    SvaraRadera
  2. Åh, vad kul att du ska vara det! Tre helger framöver kommer jag dessvärre jobba/flyttpacka (helg 1), åka hem till Emmaboda/flytta (helg två), leva i flyttkaos och packa upp en miljard flyttlådor (helg tre). Kommer nog dessvärre inte kunna bli någon ost och vinkväll under dessa tre helger. Men häng ska det la kunna bli ändå! :) KRAAAM

    SvaraRadera
  3. JAG!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! /Ida

    SvaraRadera