torsdag 3 november 2011

En sockerkaksbagare

Bland flyttförberedelserna har det i dag också bakats en sockerkaka. Det är inte vilken sockerkaka som helst utan en med lite extra twist. Vanliga sockerkakor kan enligt min mening vara ganska tråkiga. En sockerkaka med fyllning är en sockerkaka med twist. Det är ett recept som min mammas väninna bjöd oss på för många år sedan. Jag var liten och min bror ännu mindre. Jag har gått och suktat efter detta recept i många år då jag inte trodde att vi hade det nedskrivet. Men för några år sedan hittade vi receptet hemma. Vilken lycka! Jag kan garantera en succé för den som bakar den!




För Kristinas sockerkaka med fyllning behöver du:
Sockerkaka
- 3 ägg
- 3 dl socker
- 1 dl kokande vatten
- 3 dl vetemjöl
- 2 tsk bakpulver
- 1 tsk vaniljsocker

Fyllning
- 200 gram smör
- 1 msk strösocker
- 1 1/2 dl mjölk
- 3 msk vaniljsocker
- 2 äggulor
- 2 msk florsocker

Såhär gör du:
Sätt ugnen på 175 grader och flytta ner gallret till det nedersta läget. Vispa ägg och socker poröst. Tillsätt det kokande vattnet och rör om. Sikta de torra ingredienserna. Grädda i smörad och bröad form 175 grader cirka 40 minuter. Ta ut kakan och låt svalna. Dela den sedan i två delar. Koka smör, socker och mjölk häftigt i 5 minuter. Ta av från kastrullen och låt svalna något. Rör ner vaniljsocker, äggulor och florsocker. Dränk insidorna av bottnarna med fyllningen och sätt ihop dem. Pudra med florsocker över kakan. Låt stå i kylen över natten. Den kommer vara mycket godare dagen efter då den fått stå och dra åt sig fyllningen. Fungerar utmärkt att dela upp i mindre bitar och lägga i frysen. 



Här kommer en liten bildserie om du är osäker på hur du ska göra...


Du vispar ägg och socker poröst.

Siktar mjöl, bakpulver, vaniljsocker.

Häller smeten i en smörad och bröad form.

Gräddar i ugnen och låt svalna.

                            
                                               Särar äggula från äggvita.

Kokar upp smör, socker och mjölk. 
Blandar sedan i ägg, vaniljsocker och florsocker.
Struntar i att spisen ser ut som "kom-och-hjälp-mig".

Delar sockerkakan till två delar.

Inspekterar och smakar så att sockerkakan är som den ska...

Dränker båda delarna av sockerkaka med fyllning.

Sätter ihop sockerkakan igen.

Pudrar sockerkakan med florsocker.

1 kommentar:

  1. Kristinas sockerkaka är: UNDERBART GOD!
    Men kom ihåg det måste vara SMÖR,(inte margarin.)
    Låt den stå och "VILA" ÖVER NATTEN så blir den ännu "godigare"
    --Mamma.

    ps. göm den på ett bra ställe om du vill ha några bitar för dig själv!

    SvaraRadera