söndag 30 oktober 2011

Tre sorters förrätter

I lördags firade vi det nyskrivna lägenhetskontraktet med trerätters middag och vin. Det skymtade dessvärre ingen varmrätt eller efterrätt, utan tre förrätter! På menyn var det bruschetta med tomat och mozzarella, chèvre chaud, räkcocktail på bröd. Delar med mig av mina recept här! De är beräknade för två personer.



Detta behöver du för min bruschetta med tomat och mozzarella:
- 3 tomater
- 1 mozzarella
- 1 msk olivolja
- 2 nypor flingsalt
- Svarpeppar
- Basilika
- Citronsaft
- 2 vitlöksklyftor
- 2 skivor surdegsbröd

Såhär gör du:
Ställ in brödet i mitten av ugnen i 200 grader till det blivit något rostat. Hacka tomater och mozzarella i små bitar. Blanda i en skål med olivolja, salt, peppar, citronsaft, basilika och en klyfta riven vitlök. Smaka av. Dela en vitlök mitt i tu och gnugga vitlöken mot brödet. Lägg tomatröran över brödet och servera!

Detta behöver du för min chevrè chaud:
- 2 skivor chevré á 1 1/2 cm tjocka
- 2 skivor bröd
- Valnötter
- Honung
- Blandad sallad
- Rädisor
- 2 msk balsamvinäger

- 1 msk olivolja
- Flingsalt och peppar

Såhär gör du:
Formskär brödet med hjälp av ett glas så att det blir runt. Det ska vara i samma storlek som chevrén. Lägg chevrén uppe på brödet och lägg i en ugnsfast form över bakplåtspapper. Ringla honung över och ställ in i ugnen på grilleffekt tills osten fått färg. Det tar ungefär fem minuter. Under tiden rostar du valnötter i en stekpanna på hög värme. Blanda sallad och hackade rädisor med balsamvinäger, olivolja, flingsalt och peppar. Ta ur osten ur ugnen och servera med de rostade valnötterna, sallad och lite extra ringlad honung till.



Det här behöver du för min 
räkcocktail på bröd:
- 300 gram räkor med skal
- 1 avokado
- 3 msk cremé fraiche
- 3 msk majonäs
- Ca 1 1/2 msk chilisås
- Citronsaft
- Citronpeppar
- Dill
- Flingsalt och peppar
- Rödlök
- 4 skivor bröd

Såhär gör du:
Skala räkorna. Blanda cremé fraiche, majonäs, chilisås, citronsaft, dill, fingackad rödlöksalt och peppar. Hacka avokado i små bitar och blanda i röran. Blanda också i räkorna nu. Smaka av och se så att smaksättningen som du vill ha den. Rosta brödet i ugnen några minuter på grilleffekt. Lägg räkcocktailen på brödet, alternativt i ett glas och servera brödbitarna skurna som sticks vid sidan av. Servera med citronklyftor.


Här har ni mina tre förrätter! Obervera att jag nästan alltid höftar alla mina mått då jag lagar mat. Måtten kan alltså behöva justeras med hjälp av dina egna smaklökar. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar