söndag 9 oktober 2011

Helgmat och halvfabrikat, skav med gnocchi och fetaost

Igår kväll, när jag brottades i köket med mina korridorare, lagade jag viltmästarskavgryta i sås av ugnsrostade tomater med gnocchi och smulad fetaostKom i veckan över ett väldigt billigt parti med viltskav så jag tänkte passa på att experimentera lite i köket. Resultatet blev över förväntan. Jag var dock lat och köpte färdiggjorda gnocchi. Annars gör jag dem alltid själv. Den köpta varianten var faktiskt helt okej. Den ska jag verkligen komma ihåg i fortsättningen, tack!


Sen vill jag bara rentvå skaven en gång för alla. NEJ det är inget skav i DEN bemärkelsen. Skav är tunt skurna skivor av halvfruset viltkött. Hör du det K? Så det är ju inte så äckligt. Men man ska ju aldrig lita helt på Wikipedia... (http://sv.wikipedia.org/wiki/Renskav).






Det här behöver du för fyra personer:
- 2 paket viltmästarskav á 240 gram
- 1 paket gnocchi för fyra personer (går även bra med förpackningarna som är för tre portioner)
- 6-7 stora tomater
- 1 gul lök
- 3 vitlöksklyftor
- 3 msk vitvinsvinäger
- 2 honung
- 1 paket fetaost

3 msk olivolja
- Brysselkål 
- Oregano
- Timjan
- Salt och peppar



Såhär gör du:
Sätt ugnen på 200 grader. Tvätta tomaterna och dela dem på mitten. Lägg dem i en stor ugnsform. Riv över vitlök, häll över olivolja och krydda med oregano, timjan, salt och peppar. Låt stå i mitten av ugnen ungefär 1 timme. Du ser att de börjar bli klara när de börjar "svettas bort" skalet och har fått lite färg. Lägg över tomaterna i en bunke med hög kant. Mixa med stavmixer till en slät sås. Stek viltmästarskav och lök i omgångar. Häll tillbaka i stekpannan och häll på tomatsåsen. Ha nu i honung och vinäger. Låt koka ihop en liten stund. Samtidigt kokar du gnocchin och brysselkålen i samma gryta. Lägg gärna i brysselkålen några minuter innan gnocchin. När det är färdigkokt och vattnet avhällt blandas det ihop med viltskavsgrytan. Toppa med smulad fetaost.

2 kommentarer:

  1. Hmm, det ska jag nog försöka prova fast med marinerade sojastrimlor. Och jag köper alltid färdiga gnocci hehe. Men ett tips om man vill göra själv är att rulla till en lång korv och skära i lagom stora bitar ustället för att forma dem en och en. /ida

    SvaraRadera
  2. Åh, det låter ju jättegott! Det får jag också prova på om det blir bra. Smart idé! Där sparar man in minst en halvtimme! :)

    SvaraRadera