lördag 22 oktober 2011

Do you know the muffinman?


För att komma i rätt stämning kollar du först:
http://www.youtube.com/watch?v=fL0fvrSY8K8 sen, 
http://www.youtube.com/watch?v=1tcR19y7GPM


Jag har gjort det igen. Det har återigen bakats. Denna gången blev det ost och skinkmuffins med cocktailtomater. Matmuffins är ett fantastiskt påfund. Det är bara att ta ur en frysen när man är i behov av ett mellanmål, eller frukost för den delen (även om jag väldigt sällan äter det). Just nu när jag egentligen inte har den minsta tid att stå och göra mig något mellanmål, passar jag på att göra 12 stycken mellanmål på direkten. Perfekt!

Något som jag verkligen älskar att göra är muffins. Eller snarare; tror jag älskar. Jag har nämligen är uppsjö av muffinsformar i alla dess färger och former (läs tre små lådor), strössel i olika konsistenser, sprittsformar, metallbakformar och en massa annat. Men jag hinner aldrig baka! 

Jag kan även passa på att tillägga att min mamma och min mormor är likadana och har lika mycket muffinstillbehör som jag. Sådan mor sådan dotter. 

Boken och de fina muffinsformarna jag idag använt mig av fick jag för en tid sedan av min kära mormor. Den här boken kan jag rekommendera för den som tycker om att äta och baka muffins. Den heter just Muffins. Den innehåller alla recept du kan tänka dig. Det vill säga allt från kallrökt lax och ruccolamuffins till semmelmuffins, sen finns det några "vanliga" muffinsrecept också. Detta tillsammans med recept på hemmgjord topping och strössel är denna alltså en riktig höjdare. Tack för boken mormor! 



Jag tog basreceptet från muffinsboken, men fyllningen valde jag själv.
Det här behöver du för 10-12 muffins:
Till muffinsbasen
- 4 dl vetemjöl
- 1 dl grahamsmjöl
- 1 msk bakpulver
- 1/2 tsk salt
- 1/2 tsk peppar
- 1 ägg
- 1 dl olja
- 1/2 dl flytande honung
- 3 1/2 dl filmjölk

Till fyllingen
- 2 dl cocktailtomater
- 2 dl riven ost
- 2 dl hackad skinka

Såhär gör du:
Sätt ugnen på 200 grader. Sikta ihop alla torra ingredienser i en bunke. Blanda alla torra ingredienser i en annan bunke. Hacka och riv skinka och ost. Dela tomaterna så att varje tomat blir fyra klyftor men spara 6 tomater som du delar på mitten. Blanda ihop de torra och de blöta ingredienserna. Rör sedan i fyllingen. Lägg smeten i muffinsformar och toppa varje muffin med en tomathalva. Grädda i ugnen ungefär 15-20 minuter. 

1 kommentar:

  1. Det är ALLTID gott med muffins!
    ( kanske inte med säkerhetsnålar i förstås) ;)
    Mamma

    SvaraRadera