onsdag 14 september 2011

Onsdagslyx - Lyxsmörgås

Idag var jag på St Jakobs stenugnsbageri och köpte deras fantastiskt goda bröd. Deras bröd skulle jag kunna äta alla dagar i veckan. Är dock lite väl dyra för att passa en students brödkonto, kanske till och med allas brödkonto. Men någon gång bara måste jag unna mig det. Och vilken vardagslyx sen då!



Dagens middag fick bli en lite finare smörgås med sherrymarinerad fläskkotlett, aubergine och fetaostkräm. Och så en massa grönsaker till det förstås. Denna maten brukar jag göra när jag har idétorka eller när vi inte orkar pallra oss ut och handla. Den är väldigt tacksam att göra för den blir nästan alltid lika god oavsett vilket kött och bröd man väljer. Dessutom går det supersnabbt att laga!



Frågan är om man ska kalla den här underbara smörgåsen för just smörgås eller för någon form av hamburgare? 

Det här behöver du för att göra min smörgås/hamburgare:
Till marinaden
- ca 400 gram benfri fläskkotlett
- 1/2 dl olja
- ca 1/2 dl sherry
- soya

- 3 vitlöksklyftor
- svartpeppar
- salt

Till fetaostkräm
- 150 g fetaost
- 1 dl creme fraiche
- 1 msk honung
- 1 vitlök
- färsk basilika

Övrigt
- aubergine
- sallad
- gurka
- tomat
- lök

- ett gott bröd!


Såhär gör du! 
Häll olja, sherry, soya i en fryspåse. Riv vitlök och ha i detta i påsen tillsammans med salt och peppar. Stäng påsen och skaka runt innehållet. Lägg sen i kött som du skurit i lagom tjocka skivor. Stäng påsen igen och rör runt innehållet igen. Försök få ut all luft ur påsen och gör sen en knut. Marinera gärna köttet kvällen innan så de får dra åt sig ordentligt av smakerna.

För att göra fetaostkräm tar du sönder osten i lite mindre bitar med fingrarna. Lägg detta i en bunke tillsammans med creme fraiche, en riven vitlöksklyfta, honung, basilika, salt och peppar. Mixa ihop detta till en kräm med en stavmixer. Om du inte har färsk basilika hemma går det bra med torkad också, även om det inte är lika gott.

Stek aubergine och fläskkotlett, skölj och hacka alla grönsaker. Rosta gärna brödet lite i ugnen. 



Sen är det bara att bygga smörgåsen i den ordningen som du själv föredrar. 
Jag själv skulle ju aldrig lägga salladen i botten vilket K nästan alltid gör!



6 kommentarer:

  1. VILKEN FIN blogg du har Lina!
    Ska bli jättespännande att följa dig på alla dina matäventyr! Lycka till!
    Kram Mamma

    SvaraRadera
  2. Snyggt! Fina bilder oxå! Kör på! Kram

    SvaraRadera
  3. Jag har köttet i marinaden nu. Ska bli spännande att se om jag lyckas få till det lika gott som du.
    Ffff...

    SvaraRadera
  4. Tack alla för alla fina komplimanger om bloggen! Vad kul att du lagar maten, fff! Hoppas du tycker om det :)

    SvaraRadera
  5. Mmmmmmmm!!!! SÅÅÅ GOTT!!! Detta ska jag absolut göra igen!
    Testade stekta kantareller på en också. Det var inte alls tokigt :)
    Puss på dig! Ffff...

    SvaraRadera
  6. Vad roligt att du gillade det! Åh, vilken bra idé sen då! Det ska jag prova på nästa gång. Mums och kram

    SvaraRadera